يکي از جذابترين و شلوغترين غرفههايي که در هجدهمين نمايشگاه تاسيسات، سيستمهاي سرمايشي و گرمايشي چشمنوازي ميکرد، غرفه برند بوتان بود که در هيچ يک از ساعات نمايشگاه خالي از مشتريان و مراجعان نشد. شلوغي غرفه از يک سو و شيک بودن آن از سوي ديگر خبرنگار تاسيسات نيوز را بر آن داشت تا گفتوگويي دوستانه با مجيد شايامهر، مدير بازاريابي شرکت بوتان داشته باشد.
شايامهر در پاسخ به اين سوال که علت حضور برند شناختهشدهاي مانند بوتان در نمايشگاه چيست، گفت: بوتان يک برند 68 ساله است، اما در بازار نبايد صرفاً به قدمت اکتفا کرد و در نمايشگاه شرکت نکرد. ما بايد ارتباط خود را با مشتريان حفظ کنيم. براي موفقيت و حفظ آن بايد همواره تلاش کرد. قديمي بودن و سابقه داشتن صرف ضامن موفقيت نخواهد بود، بايد به پيش رفت و خود را توسعه داد؛ شرکت نوکيا مصداق بارز اين حرف است.
مدير بازاريابي شرکت بوتان به عدم حضور اين برند در نمايشگاه سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته در نمايشگاه شرکت نکرديم و دليل آن اين بود که در بازار ما بهويژه در بحث شوفاژ ديواري، يکي از توليدکنندگان ديگري که بخشي از بازار را تامين ميکند، سال گذشته توليد نکرد و کار ما را سخت کرد.
او ادامه داد: عليرغم اينکه سال گذشته بيش از سالهاي قبل توليد و توزيع ميکرديم، اما به دليل عدم توليد آن شرکت مذکور، تقاضا براي محصولات ما بيشتر شد و مشتريها بايد منتظر ميماندند و بعضاً از بازار با قيمت بالاتر تهيه ميکردند. در چنين شرايطي استراتژي ما اين بود که نظام توزيع محصولات خودمان را درست مديريت کنيم، از اين رو، اولويت ما حضور در نمايشگاه نبود. شرايط سال گذشته طوري بود که قيمت مصوبي که ما اعلام کرده بوديم و بايد با آن قيمت فروخته ميشد، در بازار غيرقانوني بين 2 تا 2?5 ميليون تومان بالاتر بود.
شايامهر به شرايط اقتصادي و بالا رفتن نرخ ارز و تاثير آن در بازار محصولات بوتان اشاره و اظهار کرد: محصولات تمام شرکتها گران شده، اما به ميزاني که قيمت کالا افزايش پيدا کرده، قدرت خريد مردم افزايش پيدا نکرده است. در واقع، نظام تعادل به هم خورده و امروز قدرت خريد کمتر است و طبيعتاً تمامي بازارها کوچکتر شده است. اما الان در اين شرايط چه بايد کرد؟ ما بايد به سمت رضايت مشتري حرکت کنيم. نياز مشتريان در شرايط فعلي کالاهايي است که ضمن برخورداري از کيفيت بالا، با قدرت خريد آنها تناسب داشته باشد. راهکار اين است براي تامين کالا با قدرت خريد مشتريان، کيفيت را حفظ کرد، اما بهعنوان مثال، بايد يکي دو آپشن را از محصول حذف کرد تا قيمت کاهش پيدا کند. اين اولويت امروز بوتان است.
مدير بازاريابي شرکت بوتان در پاسخ به اين سوال که آيا نوسان قيمت ارز باعث قوت گرفتن صادرات محصولات شرکت بوتان شده است، تصريح کرد: خير. صادرات هر شرکتي بستگي به الگوي رفتاري آن صادرکننده دارد. شرکت بوتان صادرات بسيار وسيعي به اروپا دارد. در واقع، قيمت فاکتوري نيست که ما به واسطه آن به اروپا محصولات خود را صادر ميکنيم، بلکه کيفيت محصولات صادرات را قوي کرده است. بوتان شاخصه کيفي اروپا را پاس کرده و براي مثال، سالي بيش از 100 هزار آبگرمکن به اروپا صادر ميکند.
شايامهر در پايان گفت: نگاه برند بوتان به بازار، نگاه بلندمدت و مدبرانه است. بوتان هيچ گاه به خاطر اينکه سود بازار خارجي بيشتر باشد، بازار داخلي را رها نميکند. مشتريان داخلي امروز ما، قطعاً مشتريان 10 سال آينده ما نيز هستند، از اين رو، استراتژي ما حفظ مشتري و رضايت مشتري است.
درباره این سایت